Sunday, January 23, 2011

RELEASE TENSION D'SARAWAK

SARAWAK The Best

Awal bulan ritu aku gi Sarawak..aku gi sana atas 2 tujuan, pertama KERJA..tujuan ke dua JALAN-JALAN..aku tau kena ke sarawak pon last minute...2 days before aku terbang ke sana..Bos aku mintak aku jumpa client kita orang kat sana..nak tak nak..aku kenala pergi kan..dah tanggungjawab..KATENYA...redho je la..tapi aku gi sana x keseorangan..aku ke sana ditemani oleh housemate aku iaitu ZAKI...aku ajak dia untuk teman aku ke sana..Zaki ok, sebab dia pon nak buat research kat sarawak..pasal KEBUDAYAAN sarawak, Salah satu tajuk untuk assignment dia semester 2 nie...Biasala, pelajar MASTER..banyak la research yang nk kena buat...lagi jauh pergi..lagi la banyak markah nya...

Flight kita orang pukul 8.20am.nak tak nak kena gerak laa pukul 6.30am ke LCCT..kalo x, x sempat nak check in kan...pukul 5.00am aku dah siap-siap..nasib baek ada Office mate aku nak tolong hanta kita orang..kalo x ..payah gak la..hehehehe...sampai di LLCT, kita orang terus check in barang..pastu gi beli makanan..lapar masing-masing...Selepas beli makanan, kita orang terus masuk ke Boarding area...mls la  nak merayap2 kan...ngantok pon ada gak..hehehehe...Sampai di Boarding area, aku terus on lappy n update status FB..seperti biasa laa...dunia FB..Zaki online guna BB dia...aku x pakai BB..so guna je la lappy nie...janji leh update n online...hehehe

Off cam n shut down time...dah nak masuk dalam flight dah time nie

Walking track ke Kapal Terbang ku

ada gak..hehehehe...Sampai di Boarding area, aku terus on lappy n update status FB..seperti biasa laa...dunia FB..Zaki online guna BB dia...aku x pakai BB..so guna je la lappy nie...janji leh update n online...hehehe, perjalanan kami 1jam 40 minit..memang sharp la AirAsia..seperti biasa la kalo aku naik kapal terbang...pastu aku nak duk di tepi tingkap...sebab leh menikmati permandangan yang memutih jer...hahhahaa...Sampai je di air port, kami telah di sambut oleh kak su, kak Su merupakan staff company aku kat sarawak..company aku ada cawangan di sarawak..sampai2 jer..terus kak su bawak kami gi makan..sebab  masing-masing dah kelaparan..n waktu pon dah nak dekat kol 12 tengahari..

Kami makan tengahari di Brimms..kak su bawak kami makan di sana...aku makan Mee Kolok, zaki makan Laksa Sarawak..tu pic kat atas tu la laksa sarawak...sedap giler..udang dia besar-besar tu..jeles je aku tgk zaki makan time tue...
This is my Lunch Meal, Mee Kolok...terbaek la sup daging dia...kalo sape nk rasa lembu...should be try this noodle...hehehe..sehingga terkenang-kenang laa...

Inilah Kak Su, orangnya baek sgt...peramah..suka aku bila dapat jumpa n lepak lepak ngan dia..ada je ceritanya...hehehe...neway, thx kak su sebab entertain sewaktu kami di sana k...

MALAM : kami gi makan di TopSpot Cafe...one of kawan kami yang duk di Kuching mau belanja kita orang...ape lagi, rezeki jangan ditolak..terus la ke sana..macam macam la seafood yang kami makan..antara nya Ikan Kerapu & Nestum Prawn...terbaek la semuanya.. I Luv Kuching...LUV LUV LUV

The next day nya kami jalan-jalan di Bandar Kuching...saje nk usha apa yang patut di usha laa..hahahaha...Mula2 kami gi makan kat Restoran Purple dekat dekat ngan pasar Satok tue...ape ntah nama restoran tue...lupe laa..hahaaha..pas makan..kami ke Waterfront, saje nak amik2 gambar kat sana n beli2 souvenir tuk rakan-rakan kan...


penat gak la jalan-jalan kat waterfront ni n kedai2 souvenir nie..ermmm...tapi layan..sebab semuanya murah2 danc antek2...ramabng la mata aku..aku samba je la apa yang patut..hahahaha...

Ada tokoh cam pahlawan sarawak tak?...hahahaha

Berhadapan Dewan Undangan Negeri

Dah penat berjalan..rehat la sebentar...letih katenya...

MALAM nya..yang TERBAEK

RUAIBAR, bagi mereka yang menetap di kuching, pasti dah biasa denagr nama BAR nie...tapi bagi kami yang baru ke sini...pasti tertanya-tanya..BAR apa kah nie...Kawan kami CHAM, bawak kita orang ke sini..best katenya...sampai2 jer...memang best giler...walaupon kecik je tempatnya...tapi..dalam nya...havoc dengan orang orang...nak dijadikan cerita, malam yang kami pergi tue rupa-rupanya TATTOO NITE, so ramai la penggemar tato ni dtg untuk memeriah event nie...tak terkecuali la kami...aku memang teruja bila berada di sana..sebab, ni first time aku tgk life orang buat tato...ngeri pona da gak...



Lepas lepak RUAIBAR, kami bergerak ke BOYAN, salah satu tempat makan yang terkenal di Kuching..memang aku xnak lepas kan la peluang nie...so, kami pon g la ke restoran tue..kami lepak kat restoran BAROk, tempatnya sunggu cantek, ala2 rumah orang Bidayuh...sejuk..nyaman...memang terbaek laa...

Air Limau Ais + Garam...len benor rasanya...1st time aku rasa

Hari berikutnya, kami ke Kampung Budaya Sarawak. Kampung Budaya Sarawak adalah salah satu tarikan pelancong yang datang ke sarawak kerana di sini segala kebudayaan sarawak boleh dilihat secara dekat...kita boleh lihat cara hidup masyarakat sarawak yang berbilang kaum itu, seperti IBAN, BIDAYUH, PENAN, ORANG ULU serta MELAYU SARAWAK...memang x rugi la kalo gi sana...Ticket pon  berpatutan laa...

Orang Dewasa : RM60.00
Kanak-Kanak : RM30.00
Orang Tempatan : RM25.00
Student yang bawa kad pelajar :RM15.00


Entrance RainForest World Music Festival

Persembahan dari penari-penari Kampung Budaya Sarawak

Persembahan dari penari-penari Kampung Budaya Sarawak

Persembahan dari penari-penari Kampung Budaya Sarawak

Salah satu kepercayaan suku kaum sarawak

Di dalam rumah BIDAYUH...memang cool la masuk sini..sana sini tengkorak ada...

Kat pentas apa ntah nie..aku lupa la nak take note tempat nie..sebab menarik sangat...sejuk jer..berlatar belakang kan air terjun yang jernih dan sejuk

No comments:

Post a Comment