Monday, February 7, 2011

DIABETES A.K.A KENCING MANIS

DIABETES!
Salah satu penyakit yang kian menular di kalangan rakyat malaysia. Penyakit yang semakin merebak dah berleluasa yang menyerang tidak kira umur, darjat serta pangkat...semuanya tidak terkecuali dari kena penyakit yang di kenali sebagai DIABETES atau dalam bahasa yang lebih molek KENCING MANIS...

Nak dijadikan cerita, atuk aku juga telah didapati mengidap penyakit ini, atuk aku yang sihat sejak aku mula mengenalinya..tiba-tiba boleh jatuh sakit akibat penyakit ini...aku memang kesian tengok keadaan dia..ye la kan, mau tak nya..xpenah-penah aku tgk keadaan dia terlanyar sakit camni..mau menitik rasanya air mata aku bila melihatnya..

2 feb 2011 atuk aku dimasukkan ke Hospital Besar Melaka..atuk aku ada ketumbuhan kat belakang dia, macam bisol tapi tak der mata plak...keras n sakit...dah seminggu gak la atuk aku tahan sakit tue...sebab dah xtahan sakit, ayah aku bawak atuk aku ke hospital besar melaka..doktor cakap yang atuk aku kena operate, nak tak nak kenala operate, supaya tak merebak bertambah teruk...

Sempat gak la aku jaga atuk aku kat hospital, tolong angkat dia, tolong bagi makan kat dia..tolong urut dia..masa aku tengok atuk aku time tue, terus je SEBAK hati aku nie, ntah laa...mungkin aku teringatkan pengorbanan atuk aku untuk aku selama aku hidup nie..memang jasanya aku tak bole nk balas dengan apa2 pon selain doa aku sebagai seorang cucu.

Masa aku urut tangan dia, aku tengok jari atuk aku bengkok2 akibat kerja kuat..kesian giler, tuhan saje  la yang tau betapa sebaknya hati aku...aku cuma leh cakap time tu "YA ALLAH, KUAT KAN LA HATI HAMBAMU INI"..aku tak nak menangis depan atuk aku...aku tahu dia pun sedih gak..apa-apa pun aku doakan atuk aku cepat sembuh dan kembali sihat seperti sedia kala..SAYANG ATUK!

No comments:

Post a Comment