Thursday, October 29, 2009

Istiadat Pertabalan Yamtuan-Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan




Pada 24 Oktober 2009 aritu..aku telah ke Istana Besar Seri Menanti Negeri Sembilan..aku ke sana seban terlibat dalam dekorasi istana serta dewan makan...aku ke sana follow on of wedding planner Kl yang terkenal gak laa..."Favors By Eddy"...hasil sentuhan mereka ni memang grand giler laa...xrugi rasenya aku wat partime ngan dorang...macam-macam aku pelajari...dari aku ni tahu gubah bunga..sampai leh dikatekan expert gak la...(Cheeewaaahhhh...angkat bakul sendiri plak)...hehehehehe...Perjalanan aku bermula seAWAL pagi ok...pukul 6am dah kena bangun...nk bersiap-siap...baju x packing lagi time tue...mane nk cari baju melayu la...songkok n sampin segala la...nasib baik la bilik aku kecik jer..sonang ckit nak cari nya...kalo bilik cam istana....haiyooo....nangis laa....kami (aku,lala n kak nurul) bertolak dari shah alam kol 7am dan samapi ke Seri Menanti around kol 8.30am cenggitulaa...punyo la sojok time tue..kabus kemain toba laie...naik boku kita orang dalam keto...

 sewaktu kami sedang sibuk membuat persiapan menyusun bunga

dalam pic tu aku xder sebab akula yang snap pic tue...bila tengok-tengok balik pic ngah bekerja..ghupe2nya pic aku xder..sentap gak r..padahal guna phone sendiri..hehehehhe..camne nk ADO pic dendiri kan...wakakkakaka!!!!
Setelah masuk istana, barulah aku tahu camne ghupenya keadaan di dalamnya...smuanya PROTOKOL la...jalan ke strait je...xleh nak pandang kiri kanan...sampai aku kena saound la ngan pengawal istana...biasala...xpenah masuk istana..agak jakun la jugak dibuatnya..hehehhehe...kita orang bekerja dari pagi sampai ke malam laa...to make sure everything perfect..kang x perfect...we all gak yang ke hencap kan...ermmmm...semua settle tuk malam tu we all balik tuk berehat...aku tak tahu pun camne ghupenya rumah temapat kami akan berehat t..ermmm...sampai jer..aku nampak signboard JUASEH...la...aku dah sampai juaseh ghuponya...(tak pasa-pasa plak den tuka cakap oghang negori plak ni haa)...sesampai jo den kek perkarangan ghumah makciiiiikk...makciiiikkkk...alamak lupo la den namo eee sapo..maap yo makcik..eden ni pelupo ckit...makan somot banyak bona kot...kakakaka...nampak ghumah dio cam beso jo..cam umah den kek kampung...masuk-masuk je umah..mak ai...bosa nak mampus..berlapih-lapih la...dalam sano..salam sini...naik tanggo..tughun tanggo...umah kg kato nyo...air nyo jgn dikoba..bukan maen sojok..sampai ke tulang itam laa...mengelintin la kojap den dalam bilik air makcik tue...Burak punyo burak...tengok jam 12.30pm...mato dah macam dek gam-gam dah nie...apo laiee...TIDO TIME...


berdirinya aku di salah  satu pintu bilik senang dalan Istana Besar Seri Menanti


laluan ke bahagian dapur dalam istana...GOLD GOLD GOLD!!!

Pada 25 OKtober 2009, aku telah disuruh oleh leader aku pakai baju melayu..aku panggil dia Pakcu...harap maaf..nama betul beliau di rahsiakan...atas permintaan beliau..hehehee...sampai je kat Istana, aku tgk ramai giler dah kerabat-kerabat yang dah sampai...terasa cam kerabat plak....berangan--berangan...ahaks!!!!...cam besa la..tugas aku memastikan semua bunga-bunga yang kami buat semalam berada dalam keadaan baek...alhamdulilah...semuanya baek-baek belaka....


 Keadaan di dalam  Balirong Seri

Memang best la kalo korang dapat masuk dalam Balairong Seri nie...tersegam indah..mau-mau PETELANA tue...besar giler dalam Balairong Seri ni...


Dekat Istana lama Seri Menanti (Muzium)

Dalam perjalanan pulang, aku amik kesempatan tuk singgah ke Muzium Istana Lama Seri Menanti...best r!!!! uols harus dtg sendiri n rasai ape yang ader kat dalam istana lama nie....memang lain sangat cam kita tgk dalam filem-filem melayu lama...hampir sejam kitaorang kat dalam muzium nie...kita orang pun pulang...tapi, sebelum tu..aku sempat gak la posing kat tepi tingkap dalam istana ni..buat-buat kenangan katenya...hehehehhe...sebab..entah bila lagi bole datangkan...mungkin peluang datang sekali...so...!!!!!!

Aku tamat dulu la di sini...t aku sambung lagi k...bye!!!!!!

4 comments:

  1. bestnye sampai ke sane
    kalo den dapek poei sano
    kan best.... tak ajak pon~

    ReplyDelete
  2. BEST GILER DOH...SUKE GILER AKU P SANE K

    ReplyDelete
  3. mcmane lala leh ade lak?
    tak ajak pon............

    i loike nogori~
    hehe (=

    ReplyDelete
  4. lpakcik dia la yang tuan punya company yg we all partime nie laa...kompem2 la lala ader

    ReplyDelete